Specialdesignet infostander trodser tropisk klima

I forbindelse med en gennemgribende modernisering af Væksthusene i Aarhus, har Digi Kiosk leveret en lang række specialfremstillede informationsstandere.

Til trods for at stedets udfordrende klima stillede ekstreme krav til løsningen, blev opgaven løst uden at gå på kompromis med stedets ønske om nytænkende, interaktiv formidling. I spidsen for projektet stod Redia, en dansk design- og softwarevirksomhed, der netop har fokus på digital formidling.

Tropehus med fire klimazoner

I 2009 påbegyndte man en gennemgribende modernisering af Væksthusene, som bl.a. betød, at man opførte et nyt 1241 m2 stort tropehus i forlængelse af de gamle væksthuse.

Tropehuset er hjemsted for mere end 3.000 forskellige plantearter fra hele verden, og stedet rummer fire forskellige klimazoner. Det giver publikum en sanselig mulighed for at rejse gennem planternes og biologiens verden.

Som en del af rejsen assisteres gæsterne af de interaktive informationsstandere.

Ekstreme forhold stiller ekstreme krav

Høje temperaturer, direkte sollys, vanddråber og en ekstrem tæt, tropisk luftfugtighed er normalt ikke hverdagskost for avanceret computerteknologi.

At Væksthusene samtidig ønskede et diskret og pladsbesparende design samt pladskrævende, indbyggede features gjorde kun opgaven endnu mere kompleks.

Men det er lykkedes at skabe en skræddersyet, interaktiv informationsstander, der tolererer de udfordrende klimatiske forhold.

Standeren sætter samtidig de besøgende i centrum.

Skræddersyet konstruktion med kapacitativ touch

”Vi vidste fra starten, at opgaven ikke kunne løses på konventionel vis. De ekstreme klimaforhold stillede særlige krav til vores løsning og vi har været nødt til at forstærke luftgennemstrømningen og designe et drænsystem, som sikrer at den indvendige teknologi er fuldt ud beskyttet. Samtidig har vi anvendt avanceret kapacitativ touch-teknologi, hvilket betyder at touchskærmene udelukkende reagerer på gæsternes fingertryk og ikke forstyrres af de mange vanddråber, som jævnligt drypper ned på skærmene fra tropehusets sprinklere.” forklarer Jan Thøgersen, Technology Manager hos Redia.

RFID understøtter formidlingen

Som en interessant del af stedets digitale formidling har flere af informationsstanderne indbyggede RFID-scannere. Her kan gæsterne scanne en lang række dagligvarer.

Herefter fremgår det af skærmene, hvilke planter der er ingredienserne i den pågældende dagligvare samt informationer om varens fremstillingsproces.

Digi Kiosk var den helt rette partner

Om hele projektets forløb uddyber Jan Thøgersen fra Redia; ”Efter vores første møde med folkene hos Digi Kiosk vidste vi, at de ville være den helt rette hardware partner til den skræddersyede opgave. Kombinationen af vores ekspertise indenfor design, interaktion og avanceret teknologi sammenholdt med Digi Kiosks know-how indenfor produktion, touch- og skærmteknologi viste sig at være et perfekt match. Hele forløbet har været kendetegnet ved, at begge parter ønskede at skabe det bedst tænkelige slutprodukt. Ét slutprodukt vi er meget stolte af.”

Væksthusene har været en oase i hjertet af Århus siden 1969. Stedet er beliggende i området tæt ved Den Gamle By, og det besøges årligt af mere end 60.000 gæster.

Der er gratis adgang for publikum i Væksthusene og stedet har åbent året rundt.